Reisverslag: 3 weken backpacken door Thailand!

Nergens gaat de tijd zo snel als op vakantie. Het lijkt namelijk net gisteren dat we onze vliegtickets boekten, ongeveer drie uurtjes geleden dat ik m’n backpack klaarmaakte voor vertrek en de vakantie was na twee keer met m’n ogen knipperen al weer voorbij. Inmiddels ben ik al weer een tijdje aan het werk en is het schrijven van dit blog een perfect excuus om weer even terug te dromen naar de fantastische drie weken in Thailand.

Samen met Wencke en Dewi vertrok ik in juli naar Bangkok om drie weken te backpacken door Thailand. Daar zijn we praktisch het hele land afgereisd en hebben we van alles mogen bewonderen: stranden, nationale parken, bergen, tempels, steden en leuke dorpjes.

Benieuwd wat we allemaal gezien en gedaan hebben? Lees dan snel verder. Enjoy!

Dag 1 & 2: Aankomst in Bangkok

Op maandag 22 juli vertrokken we in de middag naar Thailand. Gewapend met drie grote backpacks, een flinke lading eten en een klein katertje van de Zwarte Cross kon ons backpack avontuur beginnen. In totaal waren we ruim 15 uur onderweg en landden we om 10 uur ‘s ochtends (05:00 Nederlandse tijd) op het vliegveld. We namen een Grab (soort Uber) naar ons hostel, onderweg kregen we een goede indruk van hoe immens groot Bangkok is. Nadat we hadden ingecheckt en onze bedden hadden getest (zo hard als steen) besloten we de stad verder te verkennen .

Onderweg vonden we een restaurantje waar we onze eerste Thaise/Aziatische lunch aten: erg lekker! Daarna gingen we met de Skytrain op zoek naar een zwembad. Eenmaal daar bleek het zwembad veel te duur te zijn en nog geen vijf minuten later begon het keihard te regenen: groot succes dus haha. In de buurt vonden we een restaurant waar we de Thaise Chang biertjes maar eens hebben uitgetest en een abnormaal groot bord met eten voor onze neus kregen. We gingen op tijd terug naar onze harde bedden om bij te slapen van onze reis.

Dag 1: Aankomst in Bangkok

Dag 3: Co van Kessel fietstour & Skywalk

Na flink wat uurtjes slapen en een goed ontbijt was het tijd voor de bekende Co van Kessel fietstour! Lekker op z’n Hollands met de fiets Bangkok verkennen. Ongeveer vijf uur lang gingen we met de fiets en boot door allerlei verschillende gebieden van de stad. Zo gingen we door China Town, een grote markt met motoronderdelen, midden door drukke straten en ook door meer afgelegen gebieden met veel groen en water. ‘s Middags kregen we een Thaise lunch met rijst, curry, soep en een spinaziemengseltje: erg lekker! Tijdens de tour kregen we af en toe nog een flinke plensbui op ons dak (welcome to raining season in Thailand), maar dat maakte het zeker niet minder leuk: poncho’s aan en gaan!

Co van Kessel fietstour in Bangkok

‘s Avonds gingen we naar Koh San Road: dé backpackers straat van Bangkok. Het is een gezellige straat gevuld met winkeltjes, restaurants en barretjes. Vooral ‘s avonds is het er extra gezellig, dan kun je genieten van de mooie lichtjes en staat overal muziek op.

Na een gezellige avond besloten we naar de MahaNakhon Skywalk te gaan, een sky bar op 314 meter hoogte (het op één na hoogste gebouw van Bangkok). Bovenop konden we over de hele stad heen kijken en zelfs over een glasplaat lopen waarbij je ruim 300 meter naar beneden kijkt (!!!).

Dag 4: Tempelhoppen in Ayutthaya

Aangezien we – naar ons idee – al aardig wat van Bangkok hadden gezien besloten we een uitstapje te maken naar Ayutthaya, een Thaise stad vol tempels. In ongeveer anderhalf uur tijd reisden we voor slechts twee euro naar het treinstation van Ayutthaya, vanaf waar ons middagje tempelhoppen kon beginnen. We een tuktuk mannetje huurden die ons vervolgens in drie uur langs alle tempels bracht. Bij de eerste tempel werden we ondervraagd door een paar Thaise studenten voor hun Engelse schoolopdracht, ze lazen alles op van een blaadje en konden ons totaal niet verstaan maar alsnog fijn dat ze het leren haha. Uiteindelijk hebben we vijf tempels gezien, wat we meer dan genoeg vonden. Tempels zijn niet zo ons ding kwamen we achter.

We sloten de dag in Bangkok af met biertjes bij Soi Ram Buttri: een gezellig straatje dat parallel ligt aan Koh San Road.

Dag 3: Tempelhoppen in Ayutthaya

Dag 5: Chiang Mai verkennen

Al vroeg in de ochtend vlogen we vanaf Bangkok naar onze tweede bestemming in Thailand: Chiang Mai. We namen een taxi naar de stad en checkten ons in bij het hostel, die gelukkig wel fijne bedden had! Echter waren we nog langer niet bijgekomen van de gebroken nachten in Bangkok dus besloten we ons lekker te laten verwennen met een Thaise massage. Na letterlijk voeten in onze rug te hebben gekregen waren we weer klaar om Chiang Mai te verkennen.

Chiang Mai is de grootste stad van Thailand, echter hebben we daar niks van gemerkt toen we er doorheen struinden. Overal zijn leuke cafeetjes, winkeltjes en de stad voelt super relaxed aan. Net een klein bergdorpje! Het was er overigens ook een stuk koeler dan in Bangkok, wat heel prettig was. We hebben de hele middag Chiang Mai verkend en zijn ‘s avonds nog naar de night market gegaan, een gigantische overdekte markt met allemaal leuke hebbedingetjes.

In ons hostel boekten we alvast de activiteiten voor de volgende dagen, waarna we een beetje in paniek raakten omdat we aardig wat geld over de toonbank moesten gooiden haha. Gelukkig is dat allemaal goedgekomen 🙂

Dag 4: Chiang Mai verkennen

Dag 6: Olifanten & cooking class

‘s Ochtends bezochten we een olifanten opvang, ongeveer drie kwartier van Chiang Mai af. We kregen meteen een paar gekke pakjes (stiekem waren ze best leuk) aan en gingen eten voor de olifanten maken. Iedereen kreeg een bakje vol met eten wat we ze te eten mochten geven, helaas waren de olifanten slim genoeg om gewoon hun slurf daarin te steken haha. Daarna mochten we zelfs even met de olifanten het water in, superleuk!

Dag 5: Olifanten opvang in Chiang Mai

We waren nog maar amper terug in het hostel en we werden alweer opgehaald voor de volgende activiteit van die dag: de cooking class! Samen met twee Britse toeristen bezochten we eerst een markt waar de kookleraar ons allerlei producten liet zien, waaronder chips gemaakt van varkenshuid (best lekker!).

Daarna reden we door naar zijn prachtige huis middenin de rijstvelden. Er was superveel ruimte, plekken met hangmatten om te relaxen en hij had een buiten-wc vol met planten (‘best toilet in Thailand’). We kookten een soep, groene curry, pad thai en mango sticky rice: suuuuuper lekker! Na flink te hebben uitgebuikt reden we weer terug naar de stad. Obviously hadden we geen avondeten meer nodig, dus besloten we met wat zakken chips en biertjes bij het hostel op het terras te gaan zitten.

Dag 5: Cooking class in Chiang Mai

Dag 7: Ziplinen & markt

Omdat we van vroeg opstaan nog geen genoeg hadden gehad deze vakantie besloten we ‘s ochtends te gaan ziplinen. We werden om half 7 opgehaald bij ons hostel en na ongeveer een uur rijden kwamen we aan in de jungle. Daar kregen we (stinkende) klimgordels aan, een helm op en een stuk bamboe om mee af te remmen. Met een groepje Nederlanders en twee Thaise gidsen hebben we in totaal 40 ziplines, vrije vallen en andere obstakels gedaan. Vooral die vrije vallen waren stiekem best eng, we werden – hangend aan een dun touw – soms zelfs 40 meter naar beneden ‘gegooid’: doodeng!

Na het ziplinen konden we Thais eten pakken van een buffet en daarna werden we weer naar de stad gebracht. Het was Koningsdag in Thailand en de hele stad stond vol met marktjes, wij gingen dus shoppen! Nadat we genoeg geld hadden uitgegeven zijn we bij een leuk cafeetje gaan zitten met live muziek en doken we redelijk op tijd in bed om de volgende dag naar Pai te gaan.

Dag 6: Ziplinen en markt in Chiang Mai

Dag 8 & 9: Pai

De tocht naar Pai was op z’n zachtst gezegd vrij heftig. We reden in een mini busje in ongeveer drie uur tijd naar Pai toe, over een gammele weg met in totaal 762 bochten. Thank god ben ik zelf niet wagenziek, maar de rest van de passagiers keek niet al te blij meer. Beloofde nog wat voor de terugweg ;).

Eenmaal in Pai bleek het ‘resort’ dat we hadden geboekt totaal niet te zijn wat we verwacht hadden, gelukkig konden we er direct weer weg en vonden we een tof hostel middenin de stad. Na een lekkere lunch gingen we op zoek naar een zwembad, waar we de rest van de middag heerlijk in de zon hebben gelegen met wat biertjes. ‘s Avonds bezochten we de walking street van Pai, die vol zit met allemaal leuke winkeltjes en cafeetjes met livemuziek. We zaten een tijdje bij een soort reggae/karaokebar en gingen door naar nachtclub ‘Don’t Cry’, waar we ons tot een uurtje of 4 wel hebben vermaakt.

We werden pas om 1 uur wakker met een klein katertje, dus we hebben het fijn rustig aangedaan de tweede dag in Pai. We bezochten de Pai Canyon (zie foto linksboven), waar we niet verder op zijn gelopen vanwege de horrorverhalen. Daarna gingen we door naar een ‘Chinees dorpje’ voor een mooi uitzichtpunt over Pai. ‘s Avonds bezochten we weer even de walking street en doken we vroeg in bed om de volgende dag naar het zuiden van Thailand te vliegen!

Pai, Thailand

Dag 10 & 11: Khao Sok

‘s Ochtends gingen we met de beruchte bus terug naar Chiang Mai, om vervolgens vanaf daar naar Surat Thani te vliegen. Op het vliegveld van Surat Thani werden we opgehaald door een taxi van het hostel en ongeveer anderhalf uur later kwamen we in Khao Sok aan. Het was ondertussen al donker en besloten na het eten maar direct naar bed te gaan.

De volgende dag gingen we naar het het nationaal park. Khao Sok, wat zal ik er eens van zeggen.. Iedereen had er lovende woorden over, dus daar moesten we natuurlijk heen. We boekten bij ons hostel (Coco hostel, erg goed trouwens!) een uitstapje maar het nationaal park. Na een lange busrit kwamen we bij het startpunt aan, vanaf waar we de boot namen naar een klein ‘resort’. De omgeving was fantastisch, de boottocht echter totaal niet haha. Ze vaarden keihard waardoor alle passagiers helemaal doorweekt waren en toen het ging regenen was droog blijven al helemaal geen optie meer.

Bij het resort kregen we een lunch en daarna de keuze uit zwemmen, een hike (waarvan ze zeiden dat het heel gevaarlijk was) en kanoën (waarvan er veel te weinig waren). Daarnaast was de tourguide heel onaardig en had rorl geen geduld voor vragen.. Een groot succes dus. We besloten maar daar te blijven en met een biertje erbij was het ook best prima. Het uitzicht en de gezelligheid samen heeft een hoop goedgemaakt maar echt een succes was het niet!

We sloten de dag af met lekker eten, biertjes en spelletjes in het hostel.

Khao Sok National Park

Dag 12: Ao Nang

We vertrokken ‘s ochtends vanuit Khao Sok richting Ao Nang, een plaats in de provincie Krabi. Twee busritten en een taxi verder kwamen we aan bij ons hostel, wat super dicht bij het strand zat. De hele reis hadden we nog geen strand gezien dus we trokken snel onze bikini’s aan om een middagje te relaxen op het strand. Een heerlijk middagje dus. Helaas haalde ik wel mijn hele voet open in de zee, die – wat we pas zagen toen het eb was – blijkbaar helemaal vol zat met rotsen en stenen. Daarna zijn we lekker cocktails gaan drinken met hapjes bij een leuk tentje op het strand.

Ao Nang, Krabi in Thailand

Dag 13: Railey Beach

We gingen met de taxi naar het centrum van Ao Nang om op zoek te gaan naar een strand en gingen met de boot naar het schiereiland Railay. Daar kwamen we meteen aan op Railay Beach, wat het mooiste strand van Thailand schijnt te zijn. Eenmaal daar keken we ook onze ogen uit: prachtig blauw water, gigantische kalkstenen rotsen in het water en de bootjes in het water geven een gezellig sfeertje. Helaas betaalden we daar wel de hoofdprijs voor een lunch, maar dat was het zeker waard. We hebben de hele middag aan het strand gelegen tot we met de boot terug moesten.

‘s Avonds zijn we in het centrum van Ao Nang gebleven om de winkeltjes te ‘bekijken’ en kwamen we uiteraard weer met een lading souvenirs thuis. Topdagje!

Dag 13: Railay Beach

Dag 14: Eilandhoppen

Nadat we een tosti bij de 7-Eleven hadden gescoord werden we door onze ‘tourguide’ opgehaald om de vier eilanden tour te doen. Met een bootje gingen we richting Koh Tup en Koh Mor, welke met een zandbank aan elkaar verbonden zijn. Daar ontstond een soort fotoshoot van ons met een stel Chineze toeristen. Geheel gefascineerd met onze blanke huidjes moesten ze toch echt met ons (lees: Dewi) op de foto. Uiteraard waren deze foto’s extreem charmant en hoop ik dat ze nooit het daglicht zien haha.

Daarna gingen we richting Koh Kai (Chicken Island) waar we eventjes gesnorkeld hebben. Als afsluiter bezochten we Koh Poda, een prachtig eiland met een gigantische kalkstenen rotsformatie recht voor het strand. Dat leverde een waanzinnig plaatje op.  Nadat we op de terugweg op de boot weer vol zijn gespetterd met zeewater (en bijna omsloegen), zijn we lekker gaan douchen en gaan lunchen. Daarna deden we een kort middagdutje en sloten we de dag af met biertjes op het strand.

Dag 15: Dagje in Krabi

Na drie dagen in Ao Nang te hebben gezeten besloten we richting Krabi Stad te gaan, om daar de boel verder te verkennen. Echter kwamen er bij aankomst achter dat het niet zo’n topstad was voor toeristen haha. Gelukkig sliepen we in een top hostel en hebben we de hele dag alsnog fijn rond kunnen wandelen en her en der wat drankjes gedaan dus we hebben ons zeker niet verveeld! ‘s Avonds hebben we bij een night market allerlei soorten street food uitgeprobeerd (waaronder sushi!!!) wat errrrg lekker was.

Dag 15: Krabi stad

Dag 16, 17 & 18: Koh Tao

Dinsdag vertrokken we van Krabi naar Koh Tao, een prachtig eiland waar je kunt feesten, duiken en fijn aan het strand kunt liggen. Na een ellendige boottocht (waarbij we flink zeeziek werden) kwamen we aan in ons hostel. Snel een hapje eten, klaarmaken & op stap. Er zitten verschillende kroegjes aan een leuke straat en rond 2 uur ging alles dicht. Na een lekkere tosti van de 7/11 doken we ons nest in.

Woensdag sliepen we een beetje uit en hebben we de rest van de middag op een bedje aan het strand gelegen: heerlijk. ‘s Avonds bezochten we na het eten een Ladyboy show, heel tof om te zien! Daarna gingen we weer op stap.

Die dag erna stonden we redelijk op tijd op om naar het John Suwan uitzichtpunt te gaan, echt een waanzinnig uitzicht. ‘s Middags bezochten we wat winkeltjes en gingen we even op bed liggen om ons op te laden voor weer een avondje stappen.

Dag 16, 17 & 18: Koh Tao

Dag 19 & 20: Surat Thani

Tijdens het stappen in Koh Tao werden we door een Thai bang gemaakt dat het zo hard zou gaan stormen dat de boot niet meer zou gaan. Resultaat: na amper twee uurtjes slapen hebben we onze backpacks dicht gepropt en zijn we naar de boot gegaan om onze tickets om te boeken naar een dagje eerder. Dat lukte gelukkig en met onze brakke, slaperige hoofden kwamen we ruim 6 uur later in Surat Thani aan.

Na het levendige Koh Tao was Surat Thani wel even een domper. Het is namelijk totaal geen toeristische stad en er was weinig te doen. Gelukkig vonden we een aantal leuke eettentjes waar we ons vermaakt hebben en verder hebben we vooral veel series gekeken en chips gegeten, ook zeker niet verkeerd na twee drukke weken!

Dag 21: Bangkok

Na twee rustige dagjes in Surat Thani kwamen we na twee uurtjes vliegen weer in de chaotische wereldstad Bangkok aan. We namen een taxi naar ons hostel en kwamen aan in het hostel, wat echt fantastisch was (geen idee waarom we daar de heenweg niet sliepen haha). We pakten kort onze spullen uit en gingen onderweg naar Dewi’s hotspot: het Unicorn Café. Daarna bezochten we een groot winkelcentrum en als afsluiter zijn we weer naar Khao San Road gegaan. We sloten onze laatste avond in Thailand af met lekker eten en wat biertjes.

Dag 22 & 23: Overstap in Kiev & terug naar huis!

We vlogen ‘s ochtends vanuit Bangkok terug naar huis, waarbij we een pittig lange tussenstop – in Kiev hadden. We landden rond half 7 ‘s avonds in Kiev en pakten eigenlijk direct een taxi naar de stad toe. De taxichauffeur probeerde ons met zijn gebrekkige Engels dingen over Kiev te vertellen, waar eigenlijk vooral uit naar voren kwam dat je in Oekraïne wodka moet drinken en varkensvlees moet eten haha. We kwamen op een mooi plein in Kiev uit, vanaf waar we op zoek gingen naar een plek om te eten. Na een stukje door de stad te hebben gelopen kwamen we langs een leuk restaurantje waar we lekker hebben gegeten en nog wat biertjes dronken. We namen weer een taxi terug naar het vliegveld, waar we in een hostel sliepen. De volgende dag ontbeten we snel wat en daarna vlogen we alweer. Rond twee uur ‘s middags kwamen we weer in Düsseldorf aan en niet veel later waren we terug in het vertrouwde Meddo.

Na drie weken kwamen we weer thuis met een lading souvenirtjes, een backpack vol met vieze was, hier en daar wat muggenbulten en uiteraard een hele toffe ervaring. Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn: Thailand was fantastisch. En voor de mensen die me hebben gevraagd wat het mooiste was, bij deze mag je zelf een keuze maken, ik weet het namelijk nog steeds niet!

Oh en klik hier om me te volgen op Instagram!