Reisverslag: op stedentrip naar het zonnige Sevilla!

Sevilla: de Zuid-Spaanse stad vol met vrolijke tegeltjes, prachtige bouwwerken, knusse straatjes en overal palmbomen. Bijna iedereen wie ik erover sprak zei dat het een van de mooiste steden was die ze hadden gezien, en dat ze er nog zeker eens naar terug wilden. Inmiddels stond Sevilla alweer twee jaar op m’n bucketlist en besloot ik mezelf – tijdens een after-weekend dipje – te trakteren op drie dagen Spaanse zon. Hoog tijd om de stad eens met m’n eigen ogen te zien!

Palmbomen in Sevilla

Op citytrip naar Sevilla

Maandagmiddag vertrok ik met de trein naar Eindhoven om vanuit daar naar Sevilla te vliegen. Om 8 uur zou het vliegtuig richting Spanje vertrekken, wat helaas een dik uur later werd. Rond 12 uur landden we in Sevilla, vanaf waar ik snel een taxi naar de AirBnb had genomen. Gelukkig werd Maria – mijn host – wakker van mijn telefoontje om me te ontvangen. Ze liet me het appartement zien en daarna kon ik gelukkig meteen naar bed. Plaze de Toros in Sevilla

Dag 1: Sevilla verkennen

Ik besloot een beetje uit te slapen en liep rond half 11 via Puente de San Telmo de Guadalquivir-rivier over richting het centrum van Sevilla. Na een goede flat white bij Torch Coffee Roasters was het tijd voor wat sightseeing. Ik liep een stukje langs de rivier en kwam vrijwel direct de stierenvechtarena van Sevilla tegen (Plaza de Toros). Een prachtig gebouw om te zien, al begrijp ik niet dat het zelfs in 2019 de gevechten nog zijn toegestaan.

Bij La Tostaíta Veloz scoorde ik een lekker ontbijtje (met Spaanse ham uiteraard) en kwam bij Metropol Parasol uit: een groot bouwwerk dat ook wel de champignons van Sevilla wordt genoemd. Ik kocht een kaartje om het gebouw van boven te bewonderen en via een lift werden we naar de top gebracht. Vanaf daar werd ik getrakteerd op een waanzinnig uitzicht over de stad.

Vlakbij de kathedraal bestelde ik een glas wijn en wat tapas, waar ik een groepje mensen tegenkwam. De rest van de dag ben ik verder met hen op pad gegaan, lekker drankjes gedaan en een tof dakterras bezocht. Leuke eerste dag!

Citytrip Sevilla Dag 1

Dag 2: Sightseeing & shoppen

Ik besloot de wijk Triana wat verder te verkennen en nam een kleine omweg richting de oude stad van Sevilla. Daar wandelde ik langs leuke gekleurde huisjes, mooie kerken en veel vrolijke tegeltjes. Via de brug liep ik het centrum in en bestelde ik bij La Cacharrería een uitgebreide brunch (met de lekkerste guacamole ooit!) om de dag mee te beginnen. Doordat mijn dagje sightseeing de eerste dag aardig was ingekort had ik zelfs Plaza de España nog niet gezien. Hoog tijd om de rest van de stad te verkennen dus!

Via de Kathedraal van Sevilla liep ik richting Plaza de España, wat echt een waanzinnig mooi plein is trouwens. Helaas was het de hele dag al aardig bewolkt en besloot ik de rest van de sightseeing voor de derde dag te bewaren. Na een korte powernap, een goede kop koffie en een lekkere brownie was ik weer helemaal opgeladen. Tijd om te shoppen!

Eigenlijk was ik van plan om langs de McDonald’s te gaan en vroeg in bed te duiken (shame on me, I know), maar toen kwam ik de overdekte foodhall Mercado Barranco tegen! Daar bestelde ik een glas wijn, wat Spaanse ham en croquetas in allerlei smaken (errrrg lekker!). Met m’n boek – en een tweede glas wijn – heb ik me daar ruim anderhalf uur vermaakt voordat ik langs de Guadalquivir terugliep naar het appartement.

Citytrip Sevilla Dag 2

Dag 3: Santu Cruz, Plaza de España & de kathedraal van Sevilla

De laatste dag in Sevilla met heel veel zonnnnnnnnn! Via het Koninklijk Paleis van Sevilla (Alcázar Real) liep ik de stad in, waar echt een asociaal lange rij voor stond (minstens 200 meter aan mensen). Ik was vergeten op tijd tickets te bestellen – en ook zeker niet van plan om in 2 uur in de rij te gaan staan – dus mijn bezoekje aan het paleis heb ik maar van de lijst gestreept haha.

Een stukje verderop bestelde ik een ontbijtje bij een schattige bakkerij en liep ik via de kleurrijke straten van Santa Cruz liep ik naar Plaza de España om het plein nog een keer te bewonderen.

Citytrip Sevilla Dag 3a

Na een korte wandeling door Parque de Maria Luisa (het park tegenover Plaza de España) kwam ik langs het beroemde theater Teatro Lope de Vega. Via de rivier liep ik terug naar het stadscentrum, haalde ergens een coffee to-go en ben m’n boek (Seven Sisters, echt een aanrader!) verder gaan lezen in de zon: heerlijk! Ik ging weer wat winkels langs om te shoppen – slaagde helaas nergens – en ben een uur later ergens op een terras gaan zitten met een goed glas wijn. Als afsluiter van de citytrip ben ik vlakbij de kathedraal tapas gaan eten. Op tijd terug naar het appartement om me voor te bereiden op de vlucht van 7 uur!

Citytrip Sevilla Dag 3b

Terug naar huis

Om 7 uur ‘s ochtends vliegen, wie verzint het haha. Met een al ingepakte koffer en een enorm slaperig hoofd liep ik om half 5 richting de bushalte om vanuit daar naar het vliegveld te gaan. Dat ging gelukkig allemaal heel soepel en rond half 6 stond ik al op San Pablo Airport. Met een zak chips heb ik me daar ook het overige uurtje goed vermaakt voordat ik het vliegtuig in kon. Om 1 uur werd ik weer opgehaald van het treinstation en daarmee was mijn stedentrip officieel aan z’n einde.

En na drie dagen vol sightseeing, lekkere tapas, Spaanse wijntjes en ruim 60.000 stappen op de teller kan ik met 100% zekerheid zeggen dat Sevilla een van de meest adembenemende steden van Europa is, als het al niet de mooiste is. Echt een aanrader!