Reisverslag Kopenhagen: 3 dagen in de Deense hoofdstad!

Precies vijf jaar geleden vertrok ik met Kelly, Jetske & Dewi naar Milaan voor een shopweekend. In twee dagen tijd hebben we toen alle winkelstraten van Milaan afgestruind en kwamen we na een gezellig weekend met volle koffers terug. Het was natuurlijk hoog tijd om dat reisje een keer te herhalen en daarmee was het idee om naar Kopenhagen te gaan geboren (niet wetende dat het er asociaal duur was, maar daarover later meer).

In totaal waren we bijna drie volle dagen in Kopenhagen, wat echt meer dan genoeg is om de highlights van de stad te bezoeken. We konden dus lekker rustig aan doen, uitslapen en hoefden ons nergens voor te haasten: helemaal fijn! En naast het bezoeken van de bezienswaardigheden hadden we meer dan genoeg tijd over om lekker te shoppen, wijntjes te doen op het terras en hebben we ons goed vermaakt bij de Kopenhagen Pride. Al met al dus een super gezellig weekend met de meiden. 🤩

Benieuwd wat we allemaal hebben gedaan en gezien? Scroll dan snel verder voor het reisverslag!

Dag 1: Aankomst, shoppen & zwemmen

We vlogen al om half 8 naar Kopenhagen, dus uitslapen was helaas geen optie. Om half 4 spraken we af en ongeveer anderhalf uur (en een paar verkeerde afslagen) later stonden we op Düsseldorf Airport. Gelukkig waren we lekker vroeg, want we hadden de tijd zeker wel nodig om door de douane te komen. Eenmaal in het vliegtuig waren we al in slaap voor de wielen van de grond kwamen en baalden stiekem toen we na een uurtje alweer in Kopenhagen waren.

Het vliegveld was gelukkig dichtbij en met de metro waren we in no-time bij ons hotel. Daar konden we onze koffers stallen en hebben we eerst nog ruim een uur zitten koffieleuten voordat we de stad in gingen. We liepen via het centraal station en Tivoli (een pretpark midden in de stad) richting het begin van de grote winkelstraat Strøget. Daar was ook direct het raadhuisplein waar ze druk bezig waren met de voorbereidingen van Copenhagen Pride.

Eenmaal in de winkelstraat kwamen we allemaal Deense (en Scandinavische) toppers tegen: Flying Tiger, Søstrene Grene, Gina Tricot, ga zo maar door. Het duurde dus ook niet lang tot ons bezoekje aan de stad in een shopping spree veranderde. Halverwege sloegen we een zijstraatje in om te gaan lunchen en daar schrokken we nogal van de prijzen, maar daar was nou eenmaal geen ontkomen aan. Ondertussen begon het aardig (hard) te regenen en liepen we snel terug naar het hotel voordat het nog erger zou worden.

Ons hotel (CPH Hotel) was echt top! We hadden een gezellige, leuk ingerichte vierpersoonskamer met heerlijke bedden en fijne badkamer. In de lobby lagen allemaal spelletjes, er was de mogelijkheid tot bowlen én we konden gebruik maken van een binnenzwembad. Allemaal top activiteiten om te doen wanneer het regent, maar we kozen ervoor snel onze bikini’s aan te doen en te gaan zwemmen. Dat zwembad was tot onze verbazing echt heel groot, met drie aparte zwembaden voor baantjes trekken, recreatief en duiken. Daar hebben we ons dus wel even vermaakt.

Nadat we allemaal weer gedoucht waren en moe op onze bedjes waren geploft, moesten we natuurlijk nog eten.. Daar had niemand zin in en er werd zelfs geopperd om de Deense thuisbezorgd uit te proberen, maar Dewi kreeg ons toch zo ver om de stad in te gaan. Maar goed ook, want het was uiteindelijk nog heel gezellig.

We gingen eten bij de Tivoli Food Hall, waar allemaal verschillende eetkraampjes waren. Iedereen koos wat anders (pizza’s, burgers, burrito’s) en we vonden gelukkig snel een tafeltje om het alsnog samen op te eten. Toen we weer richting het hotel liepen kwamen we langs een gezellig café met een groot terras. Daar bestelden we nog een lekkere cocktail en sloten daarmee de eerste dag in Kopenhagen af.

Dag 2: Bezienswaardigheden & Copenhagen Pride

We bleven lekker lang liggen en waren nog net op tijd voor het fantastische ontbijt dat op ons stond te wachten. Ze hadden er werkelijk van alles: broodjes, lekker veel groenten, pannenkoekjes, ei met spek, yoghurt met fruit én hele lekkere Deense koffiebroodjes (yummm!).

Aangezien we op dag 1 nog niet bijzonder veel van Kopenhagen hadden gezien besloten we (lees: Kelly en ik) een mooie route te maken langs de belangrijkste bezienswaardigheden. Echter waren we de hoek nog niet om en zaten we alweer in een cafeetje met een lekkere ijskoffie, moest ook gewoon gebeuren ;). We liepen weer via de winkelstraat (wat voor veel afleiding zorgde) en kwamen na een tijdje aan bij bezienswaardigheid 1: de Rundetårn (ronde toren). Die konden we beklimmen en eenmaal boven werden we getrakteerd op een mooi uitzicht over Kopenhagen.

Na een tijdje van het uitzicht genoten te hebben was het ook alweer tijd om te gaan lunchen. We liepen naar de dichtstbijzijnde McDonald’s om wat te snacken en konden daarna vol energie weer door met de toeristische route!

We vervolgden de tocht bij de botanische tuinen, hielden een korte plaspauze bij het Deense Nationale Museum en liepen door naar de imposante Frederikskerk. Vanaf daar lagen alle highlights gelukkig dicht bij elkaar en konden we via Amalienborg (het koninklijk paleis) en de haven zo doorlopen naar Nyhavn. Dat laatste is dé hotspot van Kopenhagen, het zijn namelijk de herkenbare gekleurde huisjes aan het water. De hele straat was gevuld met horeca en gezelligheid: dat wilden wij natuurlijk ook! Na een flinke fotosessie vonden we een plekje op het terras, waar we een – veel te dure – fles rosé bestelden en lekker hebben geborreld.

Eigenlijk was het plan om ons eerst om te kleden en daarna ergens verder te borrelen, maar op de terugweg liepen we dwars door het Copenhagen Pride festival heen. Het was inmiddels ook alweer 9 uur ‘s avonds en we besloten er maar een feestje van te maken. We hebben de rest van de avond heerlijk gedanst, keihard meegezongen en ons uitstekend vermaakt daar.

Dag 3: Vrijstad Christiana & terug naar huis

De laatste dag alweer! 😭 Na de drukke dag en gezellige avond sliepen we iets te lang uit, waardoor we nogal moesten haasten voor het ontbijt en het uitchecken. Gelukkig is dat allemaal helemaal goed gekomen en waren we om 12 uur klaar om nog iets van Kopenhagen te zien. We besloten onze voeten wat rust te geven en de metro te pakken naar Vrijstad Christiana, een hippie/kunstenaarswijk 🎨. Daar hebben we ongeveer een uurtje rondgedwaald en zijn we vervolgens bij een koffietentje gaan zitten met wat lekkers (afscheid nemen van de Deense koffiebroodjes…).

Met de metro gingen we nog snel terug naar de stad om een uurtje te shoppen, wat natuurlijk veel te snel voorbij ging. Om 5 uur moesten we terug naar het hotel om de koffers op te halen en stapten we weer in de metro om bij het vliegveld te komen. Daar hadden we nog genoeg tijd om wat te eten en even te chillen voordat de vlucht vertrok.

Dat we überhaupt thuis zijn gekomen is trouwens een wonder: ongeveer 5 minuten voor vertrek bleek dat we bij de verkeerde gate stonden en hebben we het halve vliegveld doorgerend om de vlucht nog te halen. 😵 Maar ook dat is helemaal goed gekomen en rond 12 uur ‘s nachts waren we weer thuis.

Top weekend Kopenhagen!

De drie dagen met de meiden waren echt top: lekker rustig aan doen, kletsen, shoppen en drankjes doen. Ik heb er echt van genoten om weer even met z’n vieren op pad te zijn. Hopelijk wachten we dit keer niet vijf jaar om het weer over te doen. 😋

Ook Kopenhagen is echt een prachtige stad en kan ik iedereen (wie even gespaard heeft) aanraden! Het is niet te groot en het meeste is wel te voet af te leggen. En zo niet, dan is de metro een prima verbinding tussen de verschillende delen van de stad. Het is ook echt en hippe stad gevuld met leuke winkeltjes, food hotspots en andere dingen om te doen. Je hoeft je er zeker niet te vervelen!

Ben jij al eens in Kopenhagen geweest? En wat vond je daarvan? Let me know!

Boek je citytrip naar Kopenhagen

Ook naar Kopenhagen? Via Tui.nl boek je eenvoudig en voordelig je citytrip inclusief hotel en vlucht. Tegenwoordig kun je ook heel gemakkelijk met de trein naar Kopenhagen, daarvoor bieden ze ook deals aan!