Reisverslag Puglia: 4 dagen naar de hak van Italië!

Ergens begin mei spotte ik mijn collega’s Melanie en Sanne met erg veel enthousiasme naar een beeldscherm staren. Niet veel later lieten ze me zien wat ze van plan waren en was ook ik mega enthousiast. Ze hadden een scherpe deal gevonden via TUI naar Puglia, het gebied in de hak van de laars van Italië. En dat was nou net het gebied waar ik al een tijdje graag heen wilde, alsof het zo had moeten zijn. 😉 Ik weet niet meer of ik mezelf heb uitgenodigd of dat zij dat hebben gedaan, maar ik kan sowieso concluderen dat we met z’n drieën een goed reisgezelschap vormen. Lekker eten, foto’s maken, veel chillen en een beetje shoppen on the side: wij hebben ons wel vermaakt daar.

Dus mocht je nou nieuwsgierig zijn wat we daar in vier dagen tijd allemaal gezien en gedaan hebben, scroll dan snel verder. Bereid je vooral voor op een explosie aan foto’s, kiezen is namelijk niet mijn beste eigenschap. Enjoy!

Dag 1: Aankomst & chillen aan het zwembad

Joeee daar gingen we! We vlogen al om 7 uur ‘s ochtends, dus na ongeveer een uurtje slapen mocht ik rond half 2 al richting Sanne en Melanie om samen door te rijden naar Rotterdam. Daar kwamen we – aangezien we iets teveel ‘voor de zekerheid’-tijd hadden ingepland – veel te vroeg aan en hebben we ons dus nog even op het vliegveld moeten vermaken. Gelukkig kletsen wij ons overal wel doorheen en waren we voordat we het doorhadden al onderweg naar Puglia.

Eenmaal aangekomen op de luchthaven van Brindisi konden we zo met onze handbagage doorlopen naar de huurauto en vertrokken me met een witte Seat Arona naar ons hotel vlakbij Mesagne. De hotelkamer was helaas nog niet klaar, maar we konden ons ergens omkleden en zijn alvast heerlijk aan het zwembad gaan liggen. Daar bestelden we meteen wat drinken en een heerlijk broodje parmaham met burrata.

Flink bijgekleurd (en een tikkeltje verbrand) gingen we naar onze hotelkamer (welke echt top was!) om ons klaar te maken voor het avondeten. We reden naar Mesagne, parkeerden onze auto bij een supermarkt en liepen in ongeveer 10 minuutjes naar het centrum van de stad. Het was ongeveer 8 uur ‘s avonds en er was nog weinig te beleven, maar we vonden wel een leuk restaurant waar we hebben genoten van onze eerste échte Italiaanse maaltijd. Met een heerlijke fles wijn en lekkere pizza’s achter de kiezen liepen we terug richting de auto en zagen we de hele stad opbloeien. Toch grappig dat Zuid-Italianen zó laat pas gaan eten en erop uit gaan. Wij vonden het echter wel prima geweest en voordat ik mijn kussen aanraakte was ik al in dromenland.

Dag 2: Ostuni, Alberobello & Polignano a Mare

De eerste dag sight-seeing hebben we maar liefst 3 prachtige dorpjes bekeken, welke stuk voor stuk erg fotogeniek waren (net als mijn twee reisgenoten 🌞). Na een lekker ontbijtje, de nodige cappuccino’s en een korte klaarmaak-sessie reden we met de Seat richting Ostuni: het witte stadje van Puglia. Achteraf gezien begonnen we meteen met het hoogtepunt, want niets heeft dit prachtige stadje kunnen tippen.

Toen we Ostuni inreden werden we al getrakteerd op een waanzinnig uitzicht op de stad en hebben we de auto direct stopgezet voor de allereerste foto. Niet veel later struinden we door de witte straatjes en konden we de stad van dichterbij bewonderen: prach-tig!

Helaas moesten we gauw door want we hadden een strak schema (en wilden ‘s middags nog eventjes aan het zwembad chillen). Dus we sprongen in onze in-no-time koele auto in en reden door naar het volgende dorpje: Alberobello. Wederom een prachtig wit dorpje, maar deze staat dus bekend om al haar trullo (meervoud van trulli). Dat zijn die puntige witte huisjes die je ziet zodra je googelt op Puglia, een echte must-see dus! We wandelden rustig tussen de huisjes door en besloten daarna ergens een ijsje te scoren. Als een stel blije kinderen liepen we richting de auto om door te rijden naar de volgende bestemming.

Tot slot gingen we naar Polignano a Mare, een prachtige kustplaats welke gebouwd is op kliffen. Zoals je ziet op onderstaande foto levert dat een prachtig plaatje op en het wemelde er dan ook van toeristen. In het centrum zelf viel dat gelukkig wel mee, waardoor we op ons gemak de schattige straatjes hebben bewonderd. We ploften neer bij een restaurant waar ik een heerlijk bord orecchiette cime di rapada (pasta met broccoli en ansjovis) bestelde én uiteraard een lekker wijntje. Na nog een kleine ronde door het centrum liepen we terug naar de auto om de rest van de middag aan het zwembad te chillen.

De avond ervoor hadden we ons oog al laten vallen op een restaurantje, maar daar zaten op dat moment nog geen mensen. Dit keer kwamen we om half 10 aan en zat het terras bomvol, een goed teken dus. We bestelden rosé en lekker eten en hebben ons daar de rest van de avond goed vermaakt.

Dag 3: Havenstad Gallipoli

Eigenlijk waren we van plan om niet zoveel te doen: alleen Gallipoli bezoeken en daarna lekker chillen aan het zwembad. Na een kort ontbijt stapten we de auto in en kwamen we erachter dat Gallipoli dik anderhalf uur rijden was.. Viel dat even tegen! Toen we eenmaal aangekomen waren vonden we gelukkig snel een parkeerplek en liepen we richting het oude centrum. Aan het einde van de boulevard kwamen we aan bij de haven. Daar hebben we onszelf meteen getrakteerd op een lekker ijsje terwijl we ondertussen van het uitzicht op de zee genoten.

We gingen de brug over om het historische gedeelte van Gallipoli te bekijken. Tot onze verbazing vonden we daar allemaal super schattige en hippe straatjes gevuld met leuke winkeltjes. Sanne en Mel begonnen direct met sandaaltjes shoppen en ik heb een paar hele leuke tekeningen gescoord! We dwaalden nog wat verder, kwamen aan de achterkant van het stadje een super mooi strand tegen en besloten daarna terug te lopen naar de auto. Dat was nog een flinke tocht, ik denk dat we zeker wel een half uur door de zon hebben gelopen. Wel super leuk: overal stonden Fiat Seicento’s, in alle kleuren van de regenboog. Uiteindelijk vond ik zelfs een rode (dezelfde kleur als mijn gebakje) en deze stond prachtig geposeerd voor een wit huisje met blauwe luiken. Daar moest ik natuurlijk ook even voor poseren. 😉

Eenmaal terug bij het hotel zagen we de wolken al aan komen, onze chillmiddag aan het zwembad viel dus een beetje in het water. Uiteraard waren we eigenwijs genoeg om gewoon op onze strandbedjes te gaan liggen, pas toen het echt (wat harder) ging regenen besloten we maar terug naar de hotelkamer te gaan om ons klaar te maken voor de avond.

Wederom gingen we naar Mesagne en kozen daar voor een restaurantje waar we pasta konden eten. Vlak nadat we ons eten (en een mega lekkere fles wijn) hadden besteld was er een plensbui in aantocht, waardoor we vervolgens met alle mensen op het terras onder een parasol aan het schuilen waren. Gelukkig was de bui snel voorbij en konden we lekker van ons eten genieten. We hadden verschillende voorgerechten besteld die vooral in Puglia veel worden gegeten en pasta’s als hoofdgerecht: erg lekker!

Nadat we betaald hadden kregen we nog een mega shot limoncello aangeboden, waarna we allemaal zure gezichten trokken omdat het zó sterk was. De ober rook voor de zekerheid nog even aan de fles of het wel goed was, maar nee: het lag uiteraard gewoon aan ons. We besloten bij ons hotel nog een wijntje te doen om af te sluiten en konden daarna heeerlijk slapen.

Dag 4: Lecce ontdekken!

Er werd gezegd dat Lecce het Florence van Puglia zou zijn en dat geloof ik zeker. De stad is veruit het grootst en meest cultureel van alles wat we so far gezien hadden. Lecce lag gelukkig vrij dicht bij ons hotel: ongeveer 40 minuten rijden. Het was nog een kleine zoektocht voor een parkeerplek, maar dat waren we inmiddels wel gewend (parkeren in Italië is op de een of andere manier gewoon altijd lastig). We liepen het centrum in richting caffé Alvino, waar we een koffiepauze inlasten. Dit cafeetje stond namelijk bekend om de lekkere pasticciotti (een soort cakeje met roomvulling), welke zeker niet tegenviel! Ik bestelde er een café Leccese bij: een creatie van espresso, ijsklontjes en amandelsiroop. Die koffie ga ik zeker thuis nog eens uitproberen, want het was echt heerlijk verfrissend.

Na de nodige dosis cafeïne en suiker waren we weer helemaal ready om verder op ontdekkingstocht te gaan. We zijn rustig rond gaan dwalen door de stad en ondertussen liepen we her en der wat winkeltjes in. Inmiddels was het alweer lunchtijd en we ploften ergens neer om te gaan eten. Het was toevallig echt een mega hip tentje waar we heerlijk gegeten hebben onder het genot van een lokaal wijntje.

We liepen weer wat verder door Lecce heen en gingen nog op een korte sandaalzoektocht voor Melanie (welke helaas is mislukt) voordat we besloten terug naar huis te gaan. Er kwam een grote regebui aan en onze voetjes vonden het ook wel mooi geweest, dus met een ijsje in de hand liepen we gauw terug naar de auto.

Nadat we onze koffers alvast wat hadden ingepakt gingen we die avond uit eten in het hotel. Het was al vrij laat dus we twijfelden om nog wat na te borrelen, maar we zijn toch nog even naar de bar te gaan om onze laatste wijntjes te nuttigen. Geen slecht idee want het was een fijne afsluiter van de vakantie!

Terug naar huis!

We vlogen rond 11 uur terug naar huis en ongeveer 6 uur later stond ik weer met m’n koffertje in de woonkamer alsof er niks gebeurd was. Vakanties gaan altijd zó snel, maar dat is een goed teken denk ik!

Zoals jullie hebben kunnen lezen was het echt een fijne mini-vakantie. Inmiddels ben ik er wel achter dat een vakantie in Italië nooit tegenvalt, en ook de streek Puglia is daar geen uitzondering op. Hetzelfde gelde voor mijn reisgezelschap. 😉 Terwijl ik dit typ ben ik aan het genieten van een heerlijk Frans Rosétje en kijk ik uit naar onze volgende trip samen: Parijs! Maar voor nu kan ik gelukkig nog even nagenieten van de – al zeg ik het zelf – prachtige foto’s van onze trip naar Puglia.