Reisverslag: 3 dagen op citytrip in Rome!

Hoewel ik vroeger bijna nooit hoorde dat mensen naar Rome gingen, lijkt het tegenwoordig een van de hotste plekken van Europa. De een na de ander boekt een citytrip naar de Italiaanse hoofdstad en komt thuis met lovende woorden: “Daar moet je écht eens geweest zijn.” Nou ben ik zeker niet de beroerdste als het gaat om vakanties en hebben we dat advies maar meteen opgevolgd. Samen met Kelly vloog ik afgelopen vrijdag naar Rome om daar 3 dagen te genieten van de rijke geschiedenis, een lekker temperatuurtje en uiteraard het overheerlijke Italiaanse eten.

Benieuwd hoe we het hebben gehad? Lees hier mijn reisverslag van onze citytrip naar Rome!

Dag 1: Aankomst, Colosseum & lekker eten

Vrijdagochtend vlogen we al om 10 uur, waardoor we lekker vroeg in Rome waren. Na ongeveer 2 uur vliegen en een half uur met de shuttlebus belandden we op het treinstation Termini, middenin Rome. We gingen meteen met knorrende magen op jacht naar een plek om te lunchen en kwamen bij een leuk Italiaans cafeetje terecht. Daar konden we meteen genieten van een perfecte cappuccino en erg goeie parmaham (yum!). Met de bus reden we richting ons appartement, vanaf waar me met een enorme trap en slingerende paadjes een bult op moesten. Best schattig (met koffer, not so much). Gelukkig was ons appartement heel mooi en konden we even chillen voordat we Rome verder gingen verkennen.

In ongeveer een halfuurtje liepen we richting het Colosseum, langs de Tiber en door schattige straatjes. Overal waar we keken stonden lieve, kleine Fiatjes, waaronder een groene Fiat 126 die ons deed denken aan de auto van Mr. Bean.

Cityrip Rome dag 1

Eenmaal bij het Colosseum werden we opgeslokt door de grote toeristenmassa die zich daar had genesteld. Met een beetje passen en meten konden we nog enigszins een plekje bemachtigen om het gigantische gebouw te bewonderen en wat foto’s te maken. Na een uurtje was het alweer bijna etenstijd en zijn we op zoek gegaan naar een van de hotspots die Kelly vooraf had opgezocht.

‘s Avonds gingen we wijntjes drinken en kleine hapjes eten bij de Mozerella Bar aan het gezellige pleintje Campo de’ Fiori. Overal aan het plein zaten terrasjes en waren mensen muziek aan het maken: zeker een aanrader!

Dag 2: Spaanse Trappen, Trevi Fontein & het Pantheon

‘s Ochtends wilden we vroeg opstaan (dat mislukte ernstig) om redelijk op tijd bij de Spaanse Trappen en Trevi Fontein te zijn. Na een kort ontbijtje namen we de bus richting de stad en liepen we een stukje om bij de razend populaire trappen te komen. Gelukkig had ik voor de tijd al wat foto’s gegoogeld, eenmaal daar waren de trappen bedekt met een enorme massa toeristen (lees: mierenhoop) waardoor je vrijwel niets meer van de trappen kon zien. We zijn er dan ook vrij snel weer vandoor gegaan.

We gingen lunchen bij de leuke hotspot Ginger en daarna begon onze zoektocht naar toeristenmassa nummer twee: de Trevifontein. Ze zeggen dat wanneer je een muntje in de fontein je gooit, je sowieso een keertje teruggaat naar Rome. Dat hebben we uiteraard gedaan!

Citytrip Rome dag 2

Vanuit de Trevifontein liepen we richting het Pantheon en kwamen we op een schattig pleintje terecht met mooie, gekleurde deuren. Na een korte fotosessie liepen we het pleintje af en zagen direct het Pantheon. Er stond een korte rij dus we konden meteen doorlopen naar binnen om het Romeinse gebouw van binnen te bewonderen!

Na (naar ons idee) genoeg cultuur te hebben gesnoven besloten we de drukte te ontvluchten en gingen we ergens in een schattig straatje op het terras wijntjes te drinken. Lucky us: tegenover dat cafeetje zat een super leuk tentje waar ze mini tiramisu’s verkochten! Erg, erg lekker.

We haalden pizza bij een lokaal tentje vlakbij ons appartement en sloten de dag af met een Netflix, pizza en frietjes in bed: heerlijke avond!

Citytrip Rome dag 2

Dag 3: Plaza Venezia, Forum Romana & Vaticaanstad

Dag 3, de laatste dag alweer! Time flies when you’re having fun (cheesy I know). We besloten enigszins uit te slapen en hadden eigenlijk alleen nog Vaticaanstad op de planning. Bij Plaza Venezia hadden we een overstap, maar vanwege het mooie weer besloten we nog even rond te kijken. We kwamen uit bij Basilica San Marco, waar net een Italiaans bruidspaar naar buiten kwam. Ze liepen de trap af en vrienden en familie gooiden met rijst. Heel leuk om te zien!

Nadat we ook een kijkje hadden genomen bij het gigantische monument op Plaza Venezia, vertrokken we richting een lunchspot. Terwijl ik foto’s aan het maken was kwam Kelly aan de praat met een straatverkoper en eindigden we zelfs met een prachtige olifantenarmband. Ook konden we een stukje van Forum Romanum bewonderen, een prachtig uitgegraven stukje oud Rome. Daarna gingen we lunchen bij de Avocado Bar, waar ze – je raad het al – allemaal gerechten serveerden met avocado’s. Heel lekker!

Citytrip Rome dag 3a
Citytrip Rome dag 3

Op weg naar de bus richting Vaticaanstad begon het te druppelen en ongeveer drie tellen later was het ineens keihard aan het hagelen. We trokken een sprintje naar een cafeetje waar we kort konden schuilen. Na ongeveer een kwartier werden we weggestuurd en zijn we in een steegje gaan schuilen. Gelukkig was na ongeveer een uur het ergste wel over en konden we onze tocht naar Vaticaanstad vervolgen.

We liepen vanaf de zijkant het Sint-Pietersplein op en zagen meteen de grote Sint-Pietersbasiliek aan de linkerkant. Er stond een grote rij voor de Sint-Pietersbasiliek en besloten de bus terug te pakken naar ons appartement. Eenmaal daar vonden we een superleuke, Italiaanse bakkerij waar ze allerlei taarten, zoetigheden en ijssoorten hadden. We pakten tussendoor snel onze koffers in en gingen daarna weer op pad om uit eten te gaan.

Eerst moesten we nog langs het appartement waar m’n zus dezelfde week had gezeten, mijn schoonbroer was namelijk zijn autosleutels vergeten (heeel slim). Niet ver daarvandaan zat een Italiaans restaurant met heerlijke pasta’s en erg goede wijn: de perfecte afsluiter van een topweekend!

Citytrip Rome dag 3

Dag 4: Terug naar huis!

‘s Ochtends vlogen we al om 07:20 en moesten we half 5 opstaan om op tijd naar het vliegveld te kunnen. Gelukkig had de eigenaar van het appartement aangeboden ons te brengen, superlief. De vlucht ging supersnel en om 10 uur zaten we al in de bus richting Eindhoven. Op het station namen we afscheid en gingen we allebei weer naar huis.

Conclusie: Rome was superleuk! Het is een fantastisch mooie stad met meer dan genoeg te doen en zien. Veel cultuur, leuke hotspots en de stralend blauwe lucht was ook zeker niet vervelend. Ben jij al eens in Rome geweest of staat het nog op je bucketlist?

Meer blogs lezen? Bekijk hier de 10 meest gelezen blogs van 2018!