24 uur in Zagreb: 9 hoogtepunten!

Vaak hoor ik dat mensen die op vakantie gaan naar Kroatië de hoofdstad overslaan en vooral aan de kust blijven. Zo zonde, want het zo’n mooie, hippe en culturele stad. Met vier vriendinnen ging ik op een roadtrip van Boedapest naar Kroatië. Onze eerste stop was de hoofdstad, Zagreb. Hier hebben we ‘s avonds wat gegeten en de volgende dag zijn we de hele stad doorgegaan. Het centrum van de stad is vrij compact (en knus!) waardoor het prima te ontdekken is in een dag.

Ga jij binnenkort op vakantie naar Kroatië en staat Zagreb níet op je lijstje? Lees dan snel verder, want de hoofdstad van dit prachtige land is zeker de moeite waard!

1. De Kathedraal van Zagreb

Van ons hostel liepen we richting het centrum, waar we gingen ontbijten. Ondertussen kwamen we langs de Kathedraal van Zagreb. Deze grote kerk zie je vanuit vrijwel de gehele stad en mag je zeker niet overslaan. Loop ook even naar binnen!

kathedraal Zagreb
De kathedraal van Zagreb en het Maria standbeeld

We ontbeten bij Otto & Frank, een hip tentje met lekkere ontbijtjes. Daar hebben we de Zagreb boekjes erbij gepakt en bekeken wat we wilden zien.

2. De Dolac markt

We liepen over het Trg bana Jelačića plein richting de Dolac markt, de boerenmarkt. Hier staan tientallen verschillende kraampjes met groenten, fruit en souvenirs. We kochten er wat fruit en gingen verder op ontdekkingstocht.

Dolac markt boerenmarkt Zagreb
De Dolac markt

3. Gezellige straatjes

Zagreb heeft veel leuke, oude straatjes waarbij het leuk is om lekker te verdwalen. Zeker met de zomerse temperaturen in september was het niet vervelend om rond te slenteren.

Zagreb
De straten van Zagreb

4. De Sint-Marcuskerk

De Sint-Marcuskerk is gebouwd in verschillende stijlen, wat resulteert in een vrolijk en kleurrijk gebouw. Op dit plein vind je ook diverse politieke gebouwen, zoals het parlement van Kroatië.

Sint-Marcuskerk in Zagreb
De Sint-Marcuskerk

5. Strossmartre en de kabelbaan van Ilica

Een stukje verder vind je de Strossmartre, een gezellige straat waar veel kunst wordt verkocht. Bij de ingang bevindt zich ook de kabelbaan van Ilica, waarmee je naar beneden kunt. Vanaf dit punt loopt het namelijk vrij stijl naar beneden. Dit resulteert in een prachtig uitzicht over de stad.

Zagreb uitzicht
Uitzicht over Zagreb

6. Kunstpark

We liepen de Strossmartre in en vonden een pad met knalgele trappen die ons naar het nieuwe deel van de stad leidden. Zoals je op de foto ziet zat alles vol met graffiti en andere soorten kunst.

Kunstpark Zagreb
Kunstpark

7. Het Centraal Station van Zagreb

Eenmaal in het nieuwe gedeelte dronken we eerst een koud Kroatisch biertje en daarna liepen we via het Josip Jurai Strossmayer park, langs de kunstgalerij richting het Centraal Station van Zagreb. Een gigantisch station waarvan de meeste treinen richting andere Oost-Europese landen gingen.

centraal station zagreb
Centraal Station Zagreb

8. De botanische tuin

We volgden het pad zoals op onze plattegrond aangegeven en liepen door de Botanische tuin. Alles was heerlijk groen en we hebben ons ook vermaakt met schildpadden en kikkers spotten.

Botanische tuin Zagreb
De botanische tuin

9. Het Kroatisch Nationaal Theater

Theater speelt een grote rol in Kroatië, van de 20 theaters in Zagreb is dit de mooiste. Het theater bevindt zich op een groot plein met ertegenover de ‘Fountain of life’.

kroatisch nationaal theater
Het Kroatisch Nationaal Theater

Na het theater te hebben bewonderd – en een dag te hebben gelopen – waren we helemaal kapot. We gingen even kort terug naar het hostel en zochten daarna een plekje om lekker te eten. Al met al een topdag!

Ben jij al eens in Zagreb geweest? Laat me weten wat je ervan vond en wat jouw tips zijn!