Reisverslag: Onze backpackreis door Sri Lanka en De Malediven!

De afgelopen drie weken zijn Anouk, Dewi en ik door Sri Lanka en de Malediven gereisd. Zelf was ik nog nooit buiten Europa geweest, dus het was stiekem nog best spannend. Gelukkig waren alle zenuwen meteen verdwenen toen we het vliegtuig instapten. Met z’n drietjes zijn we ongeveer 2,5 week in Sri Lanka geweest en zo’n 3 dagen in de Malediven. Hier hebben we veel cultuur gesnoven, de mooiste highlights bezocht, lekker aan het strand gelegen en vooral heel erg genoten. Benieuwd hoe we het hebben gehad? Lees dan snel verder!

Dag 1: Aankomst in Negombo

Maandagochtend vlogen Dewi en ik om 9 uur ‘s ochtends richting Colombo. Met twee korte overstappen – in Parijs en Mumbai – waren we uiteindelijk ruim 16 uur onderweg en zijn we dinsdagochtend half 4 geland. Eenmaal in Colombo bleek dat onze backpacks niet aangekomen waren, flink balen dus. Na flink wat geregel namen we een tuktuk naar ons hostel, waar we gelukkig om half 8 ‘s ochtends al in mochten. Daar hebben we vrijwel de hele dag bijgeslapen tot Anouk er was. We zijn meteen uiteten gegaan en maakten kennis met de Sri Lankaanse Lion biertjes!

Negombo, Sri Lanka

Dag 2: Boottocht door Negombo & backpacks ophalen

We wilden eigenlijk meteen door naar Kandy, maar aangezien onze backpacks nog zoek waren bleven we een dagje extra in Negombo. We namen de tuktuk naar Negombo city, wat een drukke en chaotische stad is. Na een bezoekje aan de vismarkt kregen we de tip om een boottocht te doen, wat we dus gedaan hebben. Met een bootje vaarden we door de ‘Dutch Channels’, langs een aantal kerken en door de Negombo Lagoon. We kwamen ook langs Monkey Island, een eiland vol met apen! ‘s Avonds gingen we terug naar het vliegveld om onze backpacks op te halen. Na een lange avond vol gedoe en hoofdpijn mochten we gelukkig eindelijk onze bagage meenemen.

Dag 3: Met de trein van Colombo naar Kandy

‘Ons’ tuktukmannetje bracht ons om half 9 van Negombo naar het treinstation in Colombo, wat nog best een flinke rit was. We reden dwars door Colombo heen, wat een vieze stad is dat zeg! We waren meteen blij dat we daar niet verbleven. De hele treinreis (zo’n 4 uur) zijn we getrakteerd op een mooi uitzicht en er kwamen constant mensen rond die eten en drinken verkochten. Eenmaal in Kandy kregen we te horen dat ons hostel ‘heel dichtbij was’. We hebben een halfuur met onze backpacks gelopen en moesten uiteindelijk zelfs een flinke berg op. ‘s Avonds gingen we de stad in en hebben we lekker gegeten op een leuk balkonnetje.

Treinreis van Colombo naar Kandy

Dag 4: Sigiriya en de Lion’s Rock

In ons hostel kregen we een lekker Sri Lankaans ontbijtje met veel fruit en curry’s. Daarna vertrokken we met de taxi naar Sigiriya. Onderweg kwamen we langs de Spice Garden, waar we uitleg kregen over Sri Lankaanse geneesmiddelen. In Sigiriya kwamen we veel apen tegen langs de weg, onze taxichauffeur voerde ze bananen zodat we leuke foto’s konden maken. We kozen ze ervoor om de Pidurangala rots te beklimmen in plaats van de Lion Rock. Deze is een stuk goedkoper en gaf ons een prachtig uitzicht op de Lion Rock. Het was een aardige klim, maar zeker het uitzicht waard. Na een leuke maar lange dag vielen we alle drie de terugweg in slaap en gingen we uit gemak maar weer bij hetzelfde restaurantje als de dag ervoor eten.

Meer weten? Lees hier mijn blog: Beklim de Pidurangala Rock en bewonder de Lion Rock in Sigiriya, Sri Lanka

Sigiriya en de Lion's Rock
Sigiriya en de Lion’s Rock

Dag 5: Theeplantages, Nuwara Eliya en de treinreis naar Ella

Aangezien de treinreis van Kandy naar Ella zo’n 7 uur duurt, kozen we ervoor om bij Nuwara Eliya op te stappen. We namen de taxi en reden langs prachtige theeplantages. Bij de Tea Factory kregen we een korte rondleiding door de 150 jaar oude theefabriek. Na een kort bezoekje aan het centrum van Nuwara Eliya namen we de populaire trein naar Ella. Het was aardig druk, maar gelukkig konden we alle drie zitten. Na ongeveer 4,5 uur van het adembenemende uitzicht genoten te hebben kwamen we aan in Ella. De eigenaar van het hostel kwam ons ophalen en we reden meteen naar het hostel toe. ‘s Avonds bezochten we leuke winkeltjes en deden we drankjes in het gezellige centrum.

Nuwara Eliya en de treinreis naar Ella

Dag 6 en 7: Nine Arch Bridge, Little Adam’s Peak en de Ravana Waterfalls in Ella

We zijn twee volle dagen in Ella gebleven en bezochten een aantal van de bekendste hoogtepunten. Samen met Martha (een meisje uit ons hostel) bezochten we eerst de Nine Arch Bridge, een gigantische treinbrug midden in de groene natuur. Daar hebben we op de Kandy-Ella trein gewacht, wat een prachtig plaatje opleverde. Na een lunch ‘beklommen’ we in ongeveer 40 minuten de Little Adam’s Peak. Vanaf hier krijg je een mooi uitzicht over Ella en de Ella Rock. De tweede dag hebben we het lekker rustig aan gedaan: we bezochten de Ravana Waterfalls en hebben lekker souvenirtjes geshopt.

Lees hier mijn blog over Ella: 9 x Wat te doen en zien in Ella, Sri Lanka

De Nine Arch Bridge, Little Adam's Peak en de Ravana Waterfalls in Ella
De Nine Arch Bridge, Little Adam’s Peak en de Ravana Waterfalls in Ella

Dag 8 t/m 10: Stranddagen in Arugam Bay

We stonden vroeg op om met de taxi naar Arugam Bay te gaan: hét surfersdorpje van Sri Lanka. We waren ook eigenlijk van plan om hier te gaan surfen, maar aangezien de golven veel te heftig waren hebben we dat maar niet gedaan. We hebben drie dagen lang lekker liggen bakken met cocktails en biertjes. Op de laatste dag kwamen we zelfs een zwembad tegen, heerlijk! Verder hebben we veel souvenirtjes gekocht en zijn we lekker uiteten geweest. Het was een chill dorpje, maar na 3 dagen ongeveer 40 graden overdag en ‘s nachts bijna 30 waren we klaar om door te gaan.

Stranddagen in Arugam Bay

Dag 11 en 12: Op safari in Udawalawe National Park

Voordat we doorreisden naar Udawalawe beklommen we het Kudumbigala Monastery viewpoint. Dit was een flinke, bloedhete klim met een mooi uitzicht. Onderweg kwamen we ook nog krokodillen en apen tegen. Eenmaal in Udawalawe verbleven we in het Owl’s Nest, een prachtig pension met mooie kamers en een fijne douche. In de achtertuin van het verblijf liepen olifanten en we mochten ze zelfs eten geven! ‘s Avonds bezochten we de Elephant Orphanage, daar kregen jonge olifanten eten. De volgende ochtend stonden we vroeg op en gingen we om 6 uur op safari. We zaten ruim 4 uur in de jeep en kwamen onderweg olifanten, krokodillen, waterbuffels en veel vogels tegen. Na de safari kregen we een lekker Sri Lankaans ontbijtje met veel noodles, curry’s en buffelyoghurt. Vlak daarna gingen we met de taxi naar Tangalle.

Bekijk hier mijn blog over Udawalawe: Olifanten spotten in Sri Lanka: Op safari door Udawalawe National Park

Op safari in Udawalawe National Park

Dag 13 en 14: Chillen en surfen in Tangalle

Eenmaal aangekomen in Tangalle moesten we eerst op zoek naar een hostel, gelukkig hadden we die redelijk snel gevonden. We wisten niet zo goed wat we van het dorpje moesten verwachten, maar het was er heerlijk. Er waren weinig toeristen, vriendelijke locals en genoeg leuke strandtentjes en restaurantjes. We waren eigenlijk meteen gek op Tangalle. De eerste dag gingen we surfen bij Blue Beach in Dikwella: supergaaf! We konden zelfs een paar keer blijven staan. ‘s Middags en de dag erna hebben we vooral veel aan het strand gelegen en lekker rustig aan gedaan. Op onze laatste avond in Tangalle gingen we naar Rekawa om te zien hoe zeeschildpadden eitjes leggen. We hebben er ruim 2 uur gewacht en zijn toen maar naar huis gegaan, zonder een schildpad te hebben gezien helaas.

Surfen en chillen in Tangalle

Dag 15: Regenachtige middag in Galle

Vanaf Tangalle reden we door naar Galle, een oud-Nederlands stadje. Onderweg kwamen we de bekende ‘paalvissers’ tegen vlakbij Weligama. Eenmaal in Galle gingen we snel de stad verkennen zodat we daarna konden shoppen. Galle zit namelijk vol met leuke winkeltjes. Zoals je op de foto’s wel kunt zien hadden we niet echt geluk met het weer. Het was de hele dag een beetje grauw en regenachtig: echt een Nederlands stadje dus. Na een leuk dagje namen we de taxi naar Negombo zodat we de volgende dag snel naar het vliegveld konden.

Dagje in Galle

Dag 16 t/m 19: Snorkelen en een dagje resort in de Malediven

We vlogen om half 8 ‘s ochtends naar Malé, de hoofdstad van de Malediven. Hier hebben we de halve dag doorgebracht aangezien de veerpont pas om 3 uur naar Maafushi ging. Het was best een ellendig lange dag, maar dat was meteen goedgemaakt toen we op het eiland aankwamen. We boekten vast een snorkeltour en gingen daarna uiteten bij een hotel met live muziek. De volgende dag deden we een snorkeltour en hebben we zelfs met dolfijnen gesnorkeld! Verder zagen we vooral veel vissen en een paar schildpadden. ‘s Middags zijn we lekker gaan chillen op bikini beach. Onze laatste volle dag hebben we doorgebracht op een resorteiland. Hier hebben we de hele dag drankjes gedaan, lekker geluncht en gezwommen in het zwembad. De laatste dag hebben we nog wat souvenirtjes gekocht en vlogen we ‘s middags terug naar Colombo.

De Malediven

Dag 20: Laatste dagje en tattoo zetten in Negombo

Zaterdagavond kwamen we terug in Negombo, wat na de zoveelste keer toch wel erg vertrouwd voelde. ‘s Avonds gingen we lekker uiteten bij ons ‘standaard’ restaurantje. Op onze laatste dag deden we een massage, lieten we een tattoo zetten en hebben we vooral veel souvenirs gekocht. ‘s Avonds moesten Dewi en ik helaas afscheid nemen van Anouk, die nu in Maleisië aan het backpacken is (jaloers!). We namen om 10 uur de tuktuk naar het vliegveld en mochten zelf ook nog een stukje rijden. De vlucht ging gelukkig supersnel en waren ‘s middags rond half 5 terug thuis.

Dit waren onze drie weken Sri Lanka & De Malediven in een notendop! Ben jij als eens in Sri Lanka geweest? Laat het me weten in de reacties!

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door BREGKE.NL (@bregke.nl) op

4 thoughts on “Reisverslag: Onze backpackreis door Sri Lanka en De Malediven!”